10 аргумента против електромобилите,

които направо можете да забравите!

От Дитер Граф и Херберт Щармюлер (изд.) Издател: Starmühler Agentur& Verlag, Schellinggasse 1, 1010 Wien

1. Пробегът е прекалено малък.

Водачите на автомобили са две основни категории: Едните са такива, които ежедневно пътуват до местоработата си и обратно. Другите са пътуващите на дълги разстояния, които често изминават по няколкостотин километра дневно.

За водачите, които изминават под 100 km дневно, пробегът към настоящия момент е повече от достатъчен. Пътищата, по които се движат в момента - а това са 90% от маршрутите според едно проучване на VDE (Съюз на заетите в областта на електротехниката, електрониката и информационната техника) от 2002 г., могат да бъдат електрифицирани в съвсем кратки срокове. За целта са нужни зарядни станции у дома, а в идеалния случай - и на работното място.

научете повече

2. Зареждането е твърде бавно.

Отговорът на този аргумент е съвсем лесен. Времето за зареждане зависи от множество фактори: мощност на зарядната станция, степен на зареждане на акумулаторната батерия, необходим капацитет и евентуалните занимания по време на зареждането. Времето за зареждане не е фиксирано, а зависи от наличния заряд в акумулаторната батерия. Според технологията на акумулатора зареждането трае от два до пет часа. От домакински контакт (230 V) обичайно до 3,5 kW; от контакт с трифазен ток 400 V до 22 kW. Всяка еднофамилна къща разполага с контакт на 400 V (за фурната или сауната), а ако няма такъв, Вашият електротехник може да го инсталира.

научете повече

3. Няма достатъчно точки за зареждане

Вече е изградена широка мрежа - както от общински, така и от частни фирми. Съществуват близо 80 000 точки за зареждане в 48 държави, а на много места зареждането е безплатно.

В Австрия има множество местни фирми с точки за зареждане: Smatrics в Австрия, New Motion в Германия, CEZ в Чехия, Greenways в Словакия са само някои от тях. Освен това има и регионални енергодоставчици като например Kelag в Каринтия, Vlotte във Форалберг и различни общински предприятия в Германия (Ноймаркт в Горен Пфалц, Кобург, …) Наред с това много общини предлагат безплатни станции за зареждане. Хитрините с безбройните карти за зареждане на различните оператори също вече остават в миналото. Днес можете да платите удобно през мобилно приложение.

4. Електромобилите са прекалено скъпи.

По-високата цена безусловно се компенсира с много по-ниските текущи разходи. И: Стойността на електромобилите намалява много по-малко с времето. Изминатите километри, които са един от определящите фактори за цената на автомобилите втора ръка, са практически без значение при електромобилите.

При покупка на автомобил разумният подход е да се гледа не само продажната цена, а общите разходи за очаквания му експлоатационен живот. Останалите компоненти - каросерия и някои технически детайли (спирачки) имат второстепенна роля. Отпадат двата основни компонента, които оскъпяват автомобила - двигател с вътрешно горене и предавателен механизъм.

Допълнителни фактори за намаляване на разходите:

  • Водачите на електромобили ползват данъчни облекчения.
  • Разходи за гориво: Ако зареждате електромобила на безплатните станции за зареждане или от фотоволтаична инсталация у дома, балансът на разходите е още по-добър. Ако цените на горивата се повишат, това ще се отрази още по-зле на баланса на конвенционалните автомобили.
  • По-ниски разходи за поддръжка: Автомобилите с двигатели с вътрешно горене се състоят от близо 1 000 различни части, докато електромобилите имат само около 100 компонента. Много от конструктивните детайли, изложени на голямо натоварване, тук са ненужни и така отпадат много от възможните причини за повреди. Тук следва да добавим и по-слабото износване на спирачките.
  • Остатъчна стойност: Остатъчната стойност на електромобилите е значително по-висока тъкмо поради по-малкия брой износващи се части.

научете повече

5. При производството на акумулатори се отделят големи количества CO2.

След публикуване на проучването на IVL (шведския институт за изследване на околната среда) през май 2017 г. има стойност, с която се измерват емисиите на CO2, които възникват при производството на литиево-йонни акумулатори.

Различните проучвания посочват стойности между 35 и 250 kg за CO2 еквивалент - доста широк диапазон. Проучванията са подложени на обстоен анализ и разгледани по отделни компоненти (добив, клетки, опаковка и място на производство). Последното е от особена важност, тъй като съответният енергиен микс има огромно отражение върху емисиите.

Акумулаторите, произвеждани в Индия или Китай, водят до двойно по-високи емисии на CO2 от тези, произведени в Швеция. Освен това емисиите на CO2 при електромобилите не се променят, докато при автомобили с двигатели с вътрешно горене нарастват с всеки изминат километър. Следователно, както е и с цената, електромобилът е рентабилен в дългосрочен план.

Тук се разглеждат само емисии, отделяни при производството на акумулатори. Проучването не взема предвид емисиите, отделяни при производството на всички останали компоненти, които не са нужни за електромобила - най вече сложният двигател с вътрешно горене, предавателен механизъм, съставен от стотици елементи, а освен това още и помпи, управления, филтри, дюзи, маслени картери, резервоари и прочее. Освен това проучването разглежда само емисиите на CO2.

научете повече

6. Не разполагаме с достатъчно електричество.

Ако не вярвате на проучванията, можете сами да направите сметката. За Австрия данните са следните:

+ Произведена електроенергия в Австрия през 2016 г.: 235 петаджаула, което отговаря на 63 330 GWh

+ Регистрирани автомобили: 4,89 милиона

+ среден годишен пробег за автомобил: 13.100 km

Ако приемем среден разход на електромобила 150 ватчаса на километър и умножим броя на автомобилите по средния пробег, получаваме следното: 4,89 милиона x 13 100 km x 150 Wh/km = 9,589.200 MWh = 9.589 GWh. Това са 9.589 GWh допълнително електричество годишно т.е. около 15%. През 2015 г. са изнесени 19 403 GWh електроенергия. Това е достатъчно да покрие два пъти консумацията на електричество, ако всички регистрирани автомобили са електрически.

научете повече

Любопитно:

Регистрираните в Австрия 4,89 милиона автомобила изминават невероятните 66 милиарда километра годишно, т.е. средно по 13 000 km. Ако приемем среден разход 6 l/100 km, са необходими 3,84 милиарда гориво, което би могло да се спести, ако се премине към електромобили. При днешна цена на петрола около 50 USD на барел (1 барел = 159 литра) това са 1,22 милиарда евро, които австрийците могат да спестяват всяка година, защото не би имало нужда да се купува петрол. За какво вместо това биха могли да се похарчат тези пари? Например за инсталиране на 1 200 000 kWp фотоволтаични съоръжения. Или за инсталиране на 24 548 станции за бързо зареждане по 50 000 €. Дългосрочни инвестиции, които могат десетилетия наред да ни даряват благоденствие и енергийна сигурност.

7. Без екологичен ток няма никаква разлика.

Правилно. Но повечето производители на станции за зареждане използват изключително екологичен ток.

Никой обаче не се интересува от екологичния баланс на изкопаемите горива. Потребителите безкритично приемат факта, че те се добиват с висок риск по различни затънтени краища на света, после пътуват хиляди километри по море и накрая в рафинериите се фракционират на бензин, дизел и други нефтопродукти, при което отново се използва енергия от изкопаеми енергоносители. Да не говорим за огромните вреди за околната среда, причинени от аварии като тази на Дийпуотър Хърайзън в Мексиканския залив.

научете повече

8. През зимата пробегът на електромобилите намалява.

Вярно. Пробегът обаче до голяма степен зависи от начина на шофиране и пътното платно.

Едно от малкото предимства през зимата, макар че през лятото може да доведе до прегряване. Електромобилът трябва да произвежда електрически топлина през зимата и хлад през лятото. Съществено предимство пред двигателите с вътрешно горене, защото може да се загрява предварително през зимата (възможно и за конвенционални автомобили с автономни системи за отопление, захранвани с гориво) и да се охлажда предварително през лятото. Никой конвенционален автомобил не предлага такава функция. Безспорно предимство на фона на глобалното затопляне е удобството чрез мобилното приложение да климатизирате автомобила до желаната вътрешна температура, преди да се качите в него. За този процес е нужна енергия. За целта някои производители използват ефективна термопомпа, която намалява разхода на енергия.

Осезаемото намаляване на пробега с 5 - 10% в студените зимни дни може да се компенсира с промяна на начина на шофиране.

9. Акумулаторите имат кратък жизнен цикъл и след това се превръщат в опасни отпадъци.

Често чуваме предупреждения, че акумулаторите не са трайни и трябва да бъдат сменяни на 100 000 km. В същото време автомобили с пробег над 500 000 km още са в движение - няма горна граница. Капацитетът на акумулаторите бързо намалява (с около 6 - 8%) подобно на батериите на мобилните телефони, но това е съвсем нормално. Производителите дават осем години гаранция без ограничение на изминатите километри (Tesla).

Мнозина се притесняват и за това, че след края на експлоатационния си живот акумулаторите се превръщат в опасни отпадъци. Същите тези хора обаче не се замислят, когато изхвърлят електроуреди (заради планираното остаряване), телевизори, принтери, домакински уреди и мобилни телефони. Използваните акумулатори не са опасен отпадък, а ценна суровина. Затова катастрофирали автомобили се продават бързо на висока цена. Литият и кобалтът в акумулаторите (които са основното в тях) се използват повторно за стационарни акумулаторни батерии.

научете повече

10. Има по-добри горива, например водород.

Течният водород има висока енергийна плътност и по отношение на пробега може да се сравнява с бензин или дизел. При изгарянето на водорода се отделя само водна пара. Ето защо тази технология буди интерес. За съжаление производството на водород е нерентабилно. При електролиза (разлагане на вода на водород и кислород) максималният КПД е 70%. След това водородът се втечнява под налягане 700 Bar. Електромобилът се е утвърдил като единственото екологично превозна средство и се налага по цял свят. Останалите технологии са прекалено скъпи или с ограничено приложение.

"Времето не е утре. То е сега.

Какво още чакаме?

Електрическата мобилност означава независимост. Независимост от изкопаеми горива. 100%-ното снабдяване с електроенергия до 2050 г. не само е постижимо, а и ще намали цената на електричеството от сегашните 70 €/MWh (2015 г.) до 52 €/MWh и ще доведе до увеличаване на работните места в електропроизводството от 19 на 36 милиона, както показва съвместното изследването на университета в Лапеенранта и Energy Watch Group".

Откъси от книгата "10 аргумента против електромобилите, които направо можете да забравите!" От Дитер Граф и Херберт Щармюлер, издател: Starmühler Agentur& Verlag, Schellinggasse 10 Wien

Графики: https://www.klimafonds.gv.at/unsere-themen/mobilitaetswende/

Имате ли други въпроси?

С готовност ще отговорим на Вашите въпроси. За целта, моля, попълнете нашия формуляр за контакт. Можете да се свържете с нас и на имейл адрес office(kwfat)moon-power(kwfdot)com.